wtorek, 25 stycznia 2011

Volvo - historia marki



    Z pewnością nie jest to marka, która może poszczycić się rekordowymi wynikami sprzedaży. Z pewnością nie jest to też koncern, którego kolejne auta chwytają za serce swą stylistyką i ponadprzeciętną urodą. Z pewnością nie jest to też marka, która słynie na świecie z produkcji samochodów marzeń. Jednak…

Volvo C60 concept - puki co nie wszedł do realizacji

    No właśnie. Jest coś, cecha, która sprawia, że samochody szwedzkiego koncernu cieszą się uznaniem i bardzo dobrą opinią wśród znawców tematu. Cechą, która wyróżnia samochody Volvo i z którą każdy kojarzy markę Volvo (co w języku łacińskim oznacza toczyć się) jest … bezpieczeństwo. Wszyscy, nawet laicy nieporadnie poruszający się w świecie motoryzacji, wiedzą, że Volvo = bezpieczeństwo. A dlaczego?

model Volvo 1800 z 1964r.

    Historia największego szwedzkiego koncernu samochodowego sięga lat 30-tych XX wieku. Oficjalna data debiutu marki Volvo to 14 kwietnia 1927 roku, czyli dzień, w którym fabrykę w Hisingen opuścił pierwszy model koncernu – OV4.

Volvo OV4 1927

    Jednak wielu twierdzi, że za dzień narodzin marki należy uznać 25 lipca 1924 roku, kiedy to w jednej z goteborskich restauracji spotkali się wybitny inżynier i projektant Gustaf Larsson i ekonomista Assar Gabrielsson.

    Kolejnym dziełem Volvo był model PV651. Auto napędzane sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym wodą wyposażone było w hydrauliczne hamulce i zsynchronizowaną skrzynię biegów. Równocześnie z produkcją modelu PV651 Volvo przystąpiło do produkcji ciężarówek i autobusów.


Volvo PV651 sedan 1929

    Era dominacji Volvo w zakresie dbałości o bezpieczeństwo rozpoczęła się w 1957 roku, kiedy to na drogach Szwecji (i nie tylko) pojawił się model 120 Amazon – nazywany „szybką i ognistą pięknością". Było to pierwsze auto, w którym montowano trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (konstrukcji Nilsa Bahlina). Oprócz niekwestionowanej dbałości o bezpieczeństwo podróżnych model Amazon wyróżniał się także dość nowatorską stylistyką, która objawiała się między innymi zastosowaniem niespotykanego dotychczas wlotu powietrza w chłodnicy.

Volvo 120 Amazon

    W początku lat 70-tych w strukturach firmy wyodrębniono Volvo Technical Center. W laboratorium przeprowadza się testy i eksperymenty mające na celu doskonalenie rozwiązań podnoszących poziom bezpieczeństwa podróżnych. W latach 70-tych doszło także przejęcia 33% akcji holenderskiego DAF-a.
    Rewolucja następuje w 1974 roku kiedy zaprezentowano jeden z najbardziej charakterystycznych modeli marki. Volvo 240, 244 (oraz 260) to uosobienie charakteru aut szwedzkiego producenta. Kanciaste, kwadratowe, pełne ostrych linii – Volvo, w którym zakochały się miliony. Z pewnością auto nie urzekało urodą, ale oryginalności nikt nie mógł mu odmówić.


    Rok 1977 to okres kryzysu w Volvo. Włodarze koncernu rozważali możliwość zjednoczenia się z rodzimym Saabem. Zastanawiano się nad kontynuowaniem produkcji serii 200, czy tez wytyczeniem nowego kierunku, jakim okazała się być seria 700.

    Lata 90-te to era wielkich zmian. W początkach lat 90-tych pojawił się model 850, który po dziś dzień jest samochodem bardzo pożądanym na rynku aut używanych. W połowie dziesięciolecia zmieniono nazewnictwo modeli. Od 1996 wszystkie sedany produkowane przez szwedzki koncern oznaczane są symbolem „S", wersje kombi „V", a coupe „C". U schyłku millennium Volvo zaskoczyło swoich fanów – auta szwedzkiego koncernu przestały „straszyć" kantami i nabrało łagodniejszych linii (S40, S60, S80). Niektórzy utożsamiają ten okres z końcem prawdziwego, niepowtarzalnego stylu szwedzkich krążowników.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz