poniedziałek, 31 stycznia 2011

Volvo 850



    W historii każdej marki samochodowej można znaleźć modele, które wyznaczały kierunki jej rozwoju. W przypadku szwedzkiego producenta aut, jednym z takich „kamieni milowych" jest z pewnością Volvo 850. Samochód ten był bowiem protoplastą modeli S70 i V70, a zastosowane w nim nowatorskie rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo podróżnych, wykorzystuje się nadal we współczesnych samochodach. 850-tka była również autem niezawodnym o czym świadczy fakt, iż sporo tych samochodów, dodajmy – w dobrym stanie technicznym, wciąż jeszcze jeździ po drogach Europy i Stanów Zjednoczonych.
Mimo, iż przełomowy model Volvo był produkowany tylko przez sześć lat w wersji sedan (o rok mniej jako kombi), to swoich nabywców znalazło aż 797.280 egzemplarzy tego auta.


    W 1990 roku powstał prototyp o nazwie P10, a rok później w czerwcu, światło dzienne ujrzało nowe Volvo 850 w wersji sedan (kombi oznaczane jako Wagon, pojawiło się w 1993 roku, wtedy też 850-tka zadebiutowała na rynku amerykańskim). Projekt Galaxy 1 okazał się sukcesem. Nowy samochód Volvo zapewniał bowiem komfort podróży dla pięciorga pasażerów. Największy jednak atut auta stanowiła jego przestrzeń bagażowa: sedan oferował 422-litrową pojemność kufra, kombi zaś 456 litrów. W tym ostatnim, po złożeniu oparć kanapy, wzrastała ona do 1.490 litrów. Volvo 850 mogło pochwalić się bogatym wyposażeniem standardowym, w którym znalazły się m.in. dwie poduszki powietrzne, regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica, elektryczne szyby, centralny zamek, a także dwustrefowa klimatyzacja manualna.


    Nie wszyscy wiedzą, iż Volvo 850 było pierwszym samochodem na świecie, w którym były montowane boczne poduszki powietrzne, schowane w bokach oparć przednich siedzeń (od 1995 roku dostępne w wyposażeniu opcjonalnym). Airbagi te zostały zaprojektowane w ramach opatentowanego przez Volvo w 1991 roku biernego systemu bezpieczeństwa SIPS (Side Impact Protection System). Podstawowym zadaniem tego systemu była ochrona pasażerów przed skutkami bocznych uderzeń. Jak to działa? Dzięki komputerowo wyliczonym węzłom i drogom przenoszenia sił, energia zderzenia rozprowadza się na cały szkielet nadwozia, zamiast koncentrować się tylko w miejscu uderzenia. W praktyce zatem karoseria ulega o wiele mniejszym odkształceniom, niż w samochodach bez takiego zabezpieczenia. Z niewielkimi modyfikacjami elektronicznymi, system SIPS jest z powodzeniem stosowany we wszystkich obecnie produkowanych modelach Volvo.


    Volvo 850 było zatem autem wygodnym i bezpiecznym. Jego konstruktorzy chcieli jednak więcej. W 1994 roku model ten w wersji kombi (!), z oznaczeniem Racing BTCC, zaprezentował się w prestiżowych wyścigach samochodów turystycznych British Touring Car Championship (BTCC). Pod maskę „wyścigowego" kombi trafił pięciocylindrowy silnik benzynowy, o pojemności 1.999 ccm. Jego maksymalna moc wynosiła 290 KM przy 8.500 obr./min. Napęd był przekazywany na przednie koła poprzez 6-stopniową skrzynię manualną. Aby Volvo 850 lepiej sprawdzało się w warunkach wyścigowych, zmniejszono jego masę własną z 1.470 do 975 kg. Udział w British Touring Car Championship (BTCC) okazał się sukcesem dla szwedzkiej marki. W pierwszym sezonie startów kombi zwyciężyło w dwóch wyścigach, zajmując szóstą lokatę w klasyfikacji końcowej. Jeszcze lepiej Volvo 850 Racing BTCC wypadło w kolejnych dwóch latach: w 1995 i 1996 roku uplasowało się na trzeciej pozycji w klasyfikacji generalnej, zwyciężając odpowiednio w pięciu i ośmiu wyścigach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz